Úvod
Aktuality
Štúdium
Kurzy
DPŠ
Konferencie
Zborníky
Projekty
Publikačná činnosť
Štruktúra
Kontakt
 
 
Centrum RR
V I T A J T E !
 
Doplňujúce pedagogické štúdium
v Akadémii ozbrojených síl generála M. R. Štefánika
 
    Dnes už hádam nikto nespochybňuje, že kvalita učiteľov závisí od úrovne ich edukačnej prípravy. Táto je ovplyvnená reálnymi zmenami v školskom systéme, tiež cieľavedomou, iniciatívnou tvorivou a vysoko motivovanou vzdelávacou činnosťou učiteľov.

    Koncepciu učiteľskej prípravy dnes vymedzujú štyri zložky ich profesijného vzdelávania, sú to: všeobecný základ (pedagogika, didaktika, psychológia, sociológia, filozofia, etika) odborno-predmetová zložka, aplikácia do obsahovej a procesuálnej stránky výučby ( pedagogicko-psychologická), praktická (nácvik zručnosti a kompetencií učiteľa).

    Prax dosvedčuje, že prípravu učiteľov sa nedarí vždy realizovať vyvážene, v optimálnej rovnováhe jednotlivých zložiek. V súvislosti s týmto problémom sa vytvárajú teoretické modely profesijných kompetencií učiteľa, ktoré sú orientované nielen na otázky obsahu výučby- teda, čo je potrebné vyučovať, ale aj na otázky „ako a prečo“ vyučovať.

    Rastie potreba osvojovania si pedagogicko-psychologických disciplín, zladenia teórie a pedagogickej praxe, realizácie rozvojových a inovačných programov, tým zvyšovania úrovne učiteľských spôsobilostí a kompetencií, čo v súčasných vzdelávacích inštitúciách podporuje ich širšie zapojenie sa do európskej dimenzie výchovy a vzdelávania.

    Už od akademického roku 2005/2006 sa v Akadémii ozbrojených síl generála M. R. Štefánika (ďalej len AOS) realizuje tzv. Doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ). V školskom roku 2019/2020-2007 boli otvorené 2 študijné skupiny začínajúcich študentov DPŠ.

    Pripravuje sa aj otvorenie ďalšieho ročníka DPŠ po schválení žiadosti o akreditáciu tejto formy štúdia na MŠVVaŠ SR.

    Cieľom DPŠ je poskytnúť účastníkom tejto formy štúdia potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, nevyhnutné pre výkon pedagogickej činnosti v nadobudnutej odbornej kvalifikácii a získanie pedagogickej spôsobilosti na výkon funkcií pedagogického zamestnanca - učiteľa na strednej škole, príslušného zamerania k jeho absolvovanému štúdiu na VŠ. Absolvovanie DPŠ v AOS má špecifický zmysel pre každého, kto v rámci OS SR, alebo po ukončení zmluvného záväzku v nich, by chcel vykonávať odbornú pedagogickú činnosť (riadiacu, učiteľskú, inštruktorskú, plánovaciu, metodickú, odbornú a inú) tak vo vzdelávacích inštitúciách ozbrojených síl, ako aj v civilnom školstve na druhom stupni vzdelávania (t.j. v učilištiach, stredných učilištiach, stredných všeobecno-vzdelávacích a odborných školách, alebo na stredných odborných učilištiach s maturitou). Rezort Ministerstva obrany SR považuje preto realizáciu DPŠ v AOS za jednu z možných foriem rekvalifikácie pre svojich príslušníkov a zamestnancov.

    Organizácia štúdia

    Štúdium sa realizuje v zmysle § 2 ods. 4 zákona č. 131/ 2002 Z. z. o vysokých školách, v súlade s aktuálnymi vyhláškami a ďalšími legislatívnymi dokumentmi Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Primerane sa naň vzťahujú ustanovenia Štatútu AOS v Liptovskom Mikuláši a smernice DPŠ, schváleného jej rektorom.

    Štúdium trvá štyri semestre. Účastníci DPŠ vykonávajú štúdium v plánovaných konzultačných sústredeniach. Skúšky a zápočty sa realizujú v termínoch, stanovených študijným plánom a upresnených vyučujúcim daného predmetu. Štúdium sa vykonáva kreditovým systémom podľa „Štatútu a smernice DPŠ“ a výsledky sa zapisujú do výkazu o štúdiu.

    Ukončenie štúdia

    Doplňujúce pedagogické štúdium sa ukončuje úspešným vykonaním záverečnej skúšky pred skúšobnou komisiou, ktorú tvorí predseda a najmenej dvaja ďalší členovia, vymenovaní na návrh vedúceho školiacej katedry rektorom AOS.
    Záverečná skúška obsahuje:
  1. písomnú časť – záverečnú prácu, témy vypisuje školiaca katedra (študujúci si môžu zvoliť modifikáciu vypísanej témy tak, aby mala nadväznosť na pedagogickú prax študujúceho (vyučovaný predmet), alebo podľa zadania vysielacej ustanovizne). Tému záverečnej práce schvaľuje vedúci školiacej katedry;
  2. ústnu časť - odpoveď na otázky zo študovaných predmetov (modulov).
    Záverečnou prácou má študujúci preukázať schopnosť samostatne riešiť vybraný problém s využitím poznatkov, získaných štúdiom literatúry, doterajších pedagogických skúseností alebo čiastkového prieskumu. Rozsah práce je stanovený v rozmedzí 20 - 30 normovaných strán strojopisu. Práca sa odovzdáva najmenej jeden mesiac pred termínom záverečnej skúšky. Prácu oponuje učiteľ, určený vedúcim školiacej katedry.

    Záverečná skúška sa koná v jednom dni. O jej úspešnom vykonaní sa vydá absolventovi vysvedčenie, ktoré je dokladom o získaní pedagogickej spôsobilosti. Na vysvedčení sa uvedie klasifikácia z jednotlivých študijných predmetov, zo záverečnej skúšky a pedagogická spôsobilosť, ktorú absolvent nadobúda. Na vysvedčení sa vyznačí deň konania záverečnej skúšky.

    Garantom DPŠ je Katedra spoločenských vied a jazykov Akadémie ozbrojených síl gen. M. R. Štefánika. Organizačne štúdium zabezpečuje katedra v spolupráci s Centrom vzdelávania Akadémie ozbrojených síl. Štúdium je pre profesionálnych vojakov bezplatné a tvorí súčasť možnej rekvalifikácie po ukončení služobnej kariéry.

    Koncepcia, zameranie a obsah vzdelávania

    Neustály rast nárokov na profesionálnu prípravu príslušníkov OS SR je objektívne podmienený s ich všestrannou prípravou, v ktorej významnou úlohou sú aj kompetencie pre plánovanie, organizovanie a realizáciu výučby a výcviku s prehlbovaním odborných vedomostí a tiež schopností viesť ľudí, s využívaním poznatkov najmä z pedagogiky, psychológie, sociológie a filozofie výchovy a vzdelávania. Podrobné členenie a obsah učiva jednotlivých disciplín sú uvedené v Študijnom pláne a na informačných listoch jednotlivých predmetov.

    Základnými úlohami vzdelávania a výcviku v DPŠ sú:
    Osvojenie vedomostí
  • základných pojmov so zameraním na psychológiu, pedagogiku, sociológiu didaktiku a filozofiu vzdelávania a výcviku,
  • o systémovom prístupe k problematike vzdelávania a výcviku, o význame, charakteristike a funkciách jednotlivých prvkov didaktického systému,
  • o psychologických a sociologických aspektoch výchovy a vzdelávania,
  • o metódach a koncepciách moderného vzdelávania a výcviku s využívaním progresívnych komunikačných a informačných a technológií (KIT).
    Vytvorenie zručností
  • v plánovaní a organizovaní výučby, vzdelávania a výcviku s využívaním poznatkov školského manažmentu,
  • z tvorby a využívania odborových didaktík,
  • v príprave prezentácií, obsahu vzdelávania s využívaním KIT a multimediálnych didaktických prostriedkov s vhodným softvérovým vybavením (MS Power Point, využívanie prezentácie www vo formáte HTML, a pod.),
  • v analyzovaní, predchádzaní a riešení problémových situácií pri realizácii výchovno-vzdelávacieho a výcvikového procesu.
    Nadobudnutie výslednej spôsobilosti
  • ide o kľúčové kompetencie pre oblasť výchovy, vzdelávania a výcviku v kategóriách informačnej, pedagogicko-psychologickej, kognitívnej, sociálnej (interpersonálnej) a komunikačnej
    Štruktúra, časový harmonogram a obsah učiva jednotlivých predmetov, modulov v DPŠ sú vypracované v konkrétnom obsahu jednotlivých modulov, vychádzajú z pokynov MŠVVaŠ SR a tvoria súčasť Doplňujúceho pedagogického štúdia.

    Záujemcovia o túto formu štúdia sa môžu podrobnejšie informovať priamo na katedre spoločenských vied a jazykov.

    V súčasnosti Katedra spoločenských vied a jazykov AOS požiadala MŠVAaŠ SR o novú akreditáciu tejto formy štúdia.

doc. PhDr. Mária Petrufová, PhD.
vedúca katedry SVaJ
  Foto z ukončenia DPŠ - 27. 8. 2020
  
  
  

      Kontakt:
Katedra spoločenských vied a jazykov
Akadémia ozbrojených síl gen. Milana R. Štefánika
031 01 Liptovský Mikuláš
© KIS AOS 2016