Odporúčania pre prípravu na skúšku

 

Počúvanie s porozumením:

Na začiatku testu si vypočujete úvodné inštrukcie, ktoré máte napísané aj v samotnom teste.

Inštrukcie obsahujú  dva príklady so správnymi odpoveďami, ktoré sú uvedené vo Vašom odpoveďovom hárku. Pokiaľ  to nie je uvedené inak, každú nahrávku budete  počuť iba raz. K niektorým  nahrávkam  môže byť aj viac úloh, preto si na odpoveďovom hárku pozorne pozrite, o ktoré nahrávky ide.

Pred začatím nahrávky budete mať čas na prečítanie úlohy. Po zaznení zvukového signálu začne samotná nahrávka. Po skončení nahrávky máte určitý čas na napísanie odpovede do odpoveďového hárku.

Venujte pozornosť  formulácii otázky, aby  ste mohli predvídať, o čom nahrávka bude, resp. lepšie sa sústrediť na informáciu, ktorú potrebujete zachytiť – číslo, miesto, dôvod, príčinu a pod.  Po napísaní odpovede si  ešte raz prečítajte či už otázku a Vašu odpoveď, alebo celú vetu so slovom/slovami, ktoré ste doplnili.

Úlohy sú zamerané  na overenie toho, ako ovládate určité jazykové funkcie. Napr., pri počúvaní sa niekedy treba sústrediť iba na zachytenie konkrétnej  informácie, pričom nie je nutné porozumieť všetkému. Iná úloha môže vyžadovať globálne porozumenie, t.j.  zachytenie hlavnej myšlienky alebo podstaty  nahrávky (úlohy typu: Kde sa odohráva rozhovor?, Priraďte titulky správ k jednotlivým nahrávkam., Koľko správ ste  v nahrávke  počuli a pod.)

Správnu odpoveď zaznačte pri zodpovedajúcom čísle otázky na odpoveďovom hárku. Pre svoju odpoveď sa rozhodnite ihneď po skončení nahrávky. Na konci  testu už nebudete mať čas vrátiť sa k predchádzajúcim nahrávkam.

Čítanie s porozumením:

Podľa zadania úlohy si zvoľte určitú stratégiu čítania. Niekedy stačí text rýchlo prebehnúť a nájsť správnu odpoveď, inokedy ho treba prečítať detailne. Niektoré texty si vyžadujú, aby ste  ich prečítali viackrát, avšak v danom časovom limite nebudete mať dostatok času na  niekoľkonásobné, detailné čítanie všetkých textov.

Niektoré úlohy, napr. vyhľadanie konkrétnej informácie v texte, si budú vyžadovať, aby ste si najprv prečítali otázku a ponúkané odpovede A, B, C, alebo až D  a až potom si prečítali text.

Iné úlohy, ako napr. určenie hlavnej myšlienky alebo porozumenie gramatickým a lexikálnym vzťahom vo vete alebo nepriamo vyjadrenými myšlienkami v texte, (tzv. čítanie medzi  riadkami), si vyžadujú iný postup čítania.  Najprv si môžete prečítať zadanie úlohy, potom si prečítajte text a nakoniec ponúkané možnosti, z ktorých si vyberiete, podľa Vás, správnu odpoveď.

Zvoľte si postup, ktorý Vám bude najlepšie vyhovovať.  Môžete odpovedať na všetky otázky postupne, alebo najprv  zodpovedajte tie, ktoré sa Vám budú zdať jednoduchšie a ťažšie, resp. dlhšie texty, si  nechajte na záver.

Rozvrhnite si čas tak, aby ste zvládli všetky alebo väčšinu zadaných úloh (hlavne tí kandidáti, ktorí chcú získať SLP 3) . Neočakáva sa však, že kandidát na úrovni SLP 2 musí vypracovať všetky úlohy, aby  dostal úroveň SLP 2.

Hodnotenie pre testy z počúvania  a čítania:

Za každú správnu odpoveď  dostanete 1 bod.

V prípade, ak neodpovedáte na otázky v danom poradí (pri teste z čítania s porozumením), dávajte si pozor, aby ste svoje odpovede zapisovali do správnych riadkov označených číslami. Pokiaľ to nie je uvedené inak, pri úlohách s možnosťou výberu A, B, C alebo D je správna  len jedna možnosť. Ak uvediete spolu so správnou odpoveďou aj nesprávnu odpoveď, za úlohu nedostanete žiaden bod.

Písomný prejav:

Používanie slovníkov nie je povolené, pretože sa hodnotí Vaša aktívna slovná zásoba. V prípade, že si neviete spomenúť na nejaký výraz, snažte sa ho vyjadriť opisom a nie slovenským výrazom.

Dôkladne si prečítajte zadanie oboch úloh. Ak   niečomu nerozumiete, poproste administrátora o vysvetlenie ešte pred začatím testu.

Nemusíte dodržať poradie úloh. Musíte  však písať obe úlohy, ak chcete dosiahnuť úroveň SLP 1 z jednoúrovňového testu a úroveň SLP 2, resp. SLP 3 z dvojúrovňového testu.

V rámci času určeného na písanie máte aj časovú rezervu na utriedenie si myšlienok, resp. na napísanie osnovy alebo stručných poznámok. Nemôžete používať žiadne svoje papiere. Prácu musíte písať priamo do odpoveďového hárku.  Nebudete mať čas, aby ste prácu napísali najprv na nečisto a potom ju prepísali.

Ak sa počas písania rozhodnete  niečo zmeniť, môžete to dať do zátvorky alebo doplniť tak, aby to nenarúšalo zrozumiteľnosť a čitateľnosť Vašej práce. Pred koncom testu si nechajte čas na kontrolu gramatiky, vhodnosti a správnosti použitej slovnej zásoby, spojovacích výrazov medzi odsekmi a pod.

Snažte sa dodržať požadovaný počet slov.  Neplatí však, že čím viac napíšete, tým vyššiu úroveň dostanete. Pri hodnotení sa berie do úvahy nielen to, či ste dodržali predpísaný rozsah slov, ale aj to, či ste splnili úlohu z hľadiska obsahu a typu úlohy.

Píšte k veci. Často sa v prácach objavujú iba zdĺhavé a zbytočné úvody k zadanej téme a to, o čom mal kandidát písať, sa hodnotiaci dozvie až z posledného odseku, pričom záver často  chýba. Hlavne kandidáti, ktorí chcú dosiahnuť úroveň SLP 2 / SLP 3, by mali každú nápovedu rozvinúť v odseku a nie len,  hoci aj detailne, rozvinúť jeden bod a ostatné nápovedy spomenúť len jednou alebo dvoma vetami, resp. jedným odsekom.

(Pod odsekom sa rozumie skupina viet (4 – 8), ktoré na seba chronologicky a logicky nadväzujú a rozvíjajú jednu tému alebo myšlienku, t.j. tvoria jeden tematický celok.)

 

Tiež sa hodnotí, či ste zvolili primeraný štýl, ako ste organizovali svoje myšlienky, ako na seba  jednotlivé časti nadväzovali a aké gramatické štruktúry a slovnú zásobu ste použili. Do úvahy sa berie aj množstvo a závažnosť chýb, ktoré narúšajú porozumenie.

 

Znalosť  danej problematiky, alebo osobné postoje, sa nehodnotia.

Vaša celková úroveň sa zníži v prípade ak:

·        napíšete iba jednu z dvoch úloh,

·        nedodržíte minimálny požadovaný počet slov,

·        sa odkloníte od typu úlohy (napr. namiesto úvahy napíšete list),

·        sa odkloníte od témy (napr. píšete o možných riešeniach problému a nie jeho príčinách),

·        vynecháte určitú informáciu, ktorú od Vás zadanie úlohy vyžaduje,

·        je zrozumiteľnosť Vášho prejavy narušená nečitateľným rukopisom alebo opravami.

  

Ústny prejav:

Každý kandidát je skúšaný individuálne pred dvojčlennou komisiou na skúške úroveň ALP 1 a trojčlennou komisiou na skúške na úroveň SLP 2-3.

Jeden člen komisie kladie otázky a ostatní zapisujú klady a zápory Vašej odpovede. Na základe svojich poznámok hodnotia Váš ústny prejav. V závere skúšky Vám aj hodnotiaci môžu položiť doplňujúce otázky.

Počas ústnej skúšky sa skúšajúci snaží klásť otázky tak, aby od Vás získal takú vzorku ústneho prejavu, ktorá sa dá hodnotiť, t.j. aby sa zistil rozsah a strop Vašich jazykových  schopností.

Ak by Vám skúšajúci položil takú otázku, ktorá by bola pre Vás citlivá, máte právo ju odmietnuť. Ak ste nejakú otázku dobre nezachytili, môžete požiadať o jej zopakovanie.

Počas ústnej skúšky nemajte prehnané obavy z toho, že budete robiť chyby. V takom prípade by ste používali čo najjednoduchší jazyk a iba základnú slovnú zásobu, i keď v danom jazyku dokážete o mnoho viac. Skúšajúci vedia posúdiť, kedy je Vaša chyba prerieknutím a kedy danú vec neovládate. Pokiaľ si počas odpovede neviete spomenúť na nejaký výraz, nepoužívajte materinský jazyk, ale pokúste sa daný výraz vysvetliť opisom.

Počas ústnej skúšky sa snažte ukázať čo najviac z toho, čo viete. Skúšajúci nemôžu predpokladať, že niečo viete, ak sa neprejavíte.  Tým, ktorí sú menej  výreční, sa môže zdať skúška z rozprávania o niečo ťažšia ako ostatným. Skúšajúci sú však vyškolení na to, aby  Vám dali priestor a čas na vyjadrenie. Na úvod skúšky si môžete pripraviť zopár informácii o sebe, avšak v priebehu skúšky musíte ukázať, že viete nielen hovoriť naučené vety, ale aj aktívne pracovať s jazykom. Samotné memorovanie naučených fráz postačuje len na získanie úrovne SLP 0+.

 

Dúfame, že Vám naše rady a tipy pomôžu pri príprave na skúšku a prajeme Vám jej úspešné zvládnutie!

              * Bol použitý materiál, spracovaný Oddelením noriem, metodiky a vyhodnocovania (ONMV)     Jazykového inštitútu MOSR.