Počúvanie
s porozumením:
Na začiatku testu si
vypočujete úvodné inštrukcie, ktoré máte napísané aj v samotnom
teste.
Inštrukcie obsahujú dva
príklady so správnymi odpoveďami, ktoré sú uvedené vo Vašom
odpoveďovom hárku. Pokiaľ to nie je uvedené inak, každú
nahrávku budete počuť iba raz. K niektorým nahrávkam môže byť
aj viac úloh, preto si na odpoveďovom hárku pozorne pozrite,
o ktoré nahrávky ide.
Pred začatím nahrávky
budete mať čas na prečítanie úlohy. Po zaznení zvukového signálu
začne samotná nahrávka. Po skončení nahrávky máte určitý čas na
napísanie odpovede do odpoveďového hárku.
Venujte pozornosť
formulácii otázky, aby ste mohli predvídať, o čom nahrávka
bude, resp. lepšie sa sústrediť na informáciu, ktorú potrebujete
zachytiť – číslo, miesto, dôvod, príčinu a pod. Po napísaní
odpovede si ešte raz prečítajte či už otázku a Vašu odpoveď,
alebo celú vetu so slovom/slovami, ktoré ste doplnili.
Úlohy sú zamerané na
overenie toho, ako ovládate určité jazykové funkcie. Napr., pri
počúvaní sa niekedy treba sústrediť iba na zachytenie
konkrétnej informácie, pričom nie je nutné porozumieť všetkému.
Iná úloha môže vyžadovať globálne porozumenie, t.j. zachytenie
hlavnej myšlienky alebo podstaty nahrávky (úlohy typu: Kde sa
odohráva rozhovor?, Priraďte titulky správ k jednotlivým
nahrávkam., Koľko správ ste v nahrávke počuli a pod.)
Správnu odpoveď zaznačte
pri zodpovedajúcom čísle otázky na odpoveďovom hárku. Pre svoju
odpoveď sa rozhodnite ihneď po skončení nahrávky. Na konci
testu už nebudete mať čas vrátiť sa k predchádzajúcim nahrávkam.
Čítanie
s porozumením:
Podľa zadania úlohy si
zvoľte určitú stratégiu čítania. Niekedy stačí text rýchlo
prebehnúť a nájsť správnu odpoveď, inokedy ho treba prečítať
detailne. Niektoré texty si vyžadujú, aby ste ich prečítali
viackrát, avšak v danom časovom limite nebudete mať dostatok
času na niekoľkonásobné, detailné čítanie všetkých textov.
Niektoré úlohy, napr.
vyhľadanie konkrétnej informácie v texte, si budú vyžadovať, aby
ste si najprv prečítali otázku a ponúkané odpovede A, B, C,
alebo až D a až potom si prečítali text.
Iné úlohy, ako napr.
určenie hlavnej myšlienky alebo porozumenie gramatickým
a lexikálnym vzťahom vo vete alebo nepriamo vyjadrenými
myšlienkami v texte, (tzv. čítanie medzi riadkami), si vyžadujú
iný postup čítania. Najprv si môžete prečítať zadanie úlohy,
potom si prečítajte text a nakoniec ponúkané možnosti, z ktorých
si vyberiete, podľa Vás, správnu odpoveď.
Zvoľte si postup, ktorý
Vám bude najlepšie vyhovovať. Môžete odpovedať na všetky otázky
postupne, alebo najprv zodpovedajte tie, ktoré sa Vám budú zdať
jednoduchšie a ťažšie, resp. dlhšie texty, si nechajte na
záver.
Rozvrhnite si čas tak, aby
ste zvládli všetky alebo väčšinu zadaných úloh (hlavne tí
kandidáti, ktorí chcú získať SLP 3) . Neočakáva sa však, že
kandidát na úrovni SLP 2 musí vypracovať všetky úlohy, aby
dostal úroveň SLP 2.
Hodnotenie pre testy
z počúvania a čítania:
Za každú správnu odpoveď
dostanete 1 bod.
V prípade, ak neodpovedáte
na otázky v danom poradí (pri teste z čítania s porozumením),
dávajte si pozor, aby ste svoje odpovede zapisovali do správnych
riadkov označených číslami. Pokiaľ to nie je uvedené inak, pri
úlohách s možnosťou výberu A, B, C alebo D je správna len jedna
možnosť. Ak uvediete spolu so správnou odpoveďou aj nesprávnu
odpoveď, za úlohu nedostanete žiaden bod.
Písomný prejav:
Používanie slovníkov nie
je povolené, pretože sa hodnotí Vaša aktívna slovná zásoba.
V prípade, že si neviete spomenúť na nejaký výraz, snažte sa ho
vyjadriť opisom a nie slovenským výrazom.
Dôkladne si prečítajte
zadanie oboch úloh. Ak niečomu nerozumiete, poproste
administrátora o vysvetlenie ešte pred začatím testu.
Nemusíte dodržať poradie
úloh. Musíte však písať obe úlohy, ak chcete dosiahnuť úroveň
SLP 1 z jednoúrovňového testu a úroveň SLP 2, resp. SLP 3
z dvojúrovňového testu.
V rámci času určeného na
písanie máte aj časovú rezervu na utriedenie si myšlienok, resp.
na napísanie osnovy alebo stručných poznámok. Nemôžete používať
žiadne svoje papiere. Prácu musíte písať priamo do odpoveďového
hárku. Nebudete mať čas, aby ste prácu napísali najprv na
nečisto a potom ju prepísali.
Ak sa počas písania
rozhodnete niečo zmeniť, môžete to dať do zátvorky alebo
doplniť tak, aby to nenarúšalo zrozumiteľnosť a čitateľnosť
Vašej práce. Pred koncom testu si nechajte čas na kontrolu
gramatiky, vhodnosti a správnosti použitej slovnej zásoby,
spojovacích výrazov medzi odsekmi a pod.
Snažte sa dodržať
požadovaný počet slov. Neplatí však, že čím viac napíšete, tým
vyššiu úroveň dostanete. Pri hodnotení sa berie do úvahy nielen
to, či ste dodržali predpísaný rozsah slov, ale aj to, či ste
splnili úlohu z hľadiska obsahu a typu úlohy.
Píšte k veci. Často sa
v prácach objavujú iba zdĺhavé a zbytočné úvody k zadanej téme
a to, o čom mal kandidát písať, sa hodnotiaci dozvie až
z posledného odseku, pričom záver často chýba. Hlavne
kandidáti, ktorí chcú dosiahnuť úroveň SLP 2 / SLP 3, by mali
každú nápovedu rozvinúť v odseku a nie len, hoci aj detailne,
rozvinúť jeden bod a ostatné nápovedy spomenúť len jednou alebo
dvoma vetami, resp. jedným odsekom.
(Pod odsekom sa rozumie
skupina viet (4 – 8), ktoré na seba chronologicky a logicky
nadväzujú a rozvíjajú jednu tému alebo myšlienku, t.j. tvoria
jeden tematický celok.)
Tiež sa hodnotí, či ste
zvolili primeraný štýl, ako ste organizovali svoje myšlienky,
ako na seba jednotlivé časti nadväzovali a aké gramatické
štruktúry a slovnú zásobu ste použili. Do úvahy sa berie aj
množstvo a závažnosť chýb, ktoré narúšajú porozumenie.
Znalosť danej
problematiky, alebo osobné postoje, sa nehodnotia.
Vaša celková úroveň sa
zníži v prípade ak:
·
napíšete iba jednu z dvoch úloh,
·
nedodržíte minimálny požadovaný
počet slov,
·
sa odkloníte od typu úlohy (napr.
namiesto úvahy napíšete list),
·
sa odkloníte od témy (napr. píšete
o možných riešeniach problému a nie jeho príčinách),
·
vynecháte určitú informáciu, ktorú
od Vás zadanie úlohy vyžaduje,
·
je zrozumiteľnosť Vášho prejavy
narušená nečitateľným rukopisom alebo opravami.
Ústny prejav:
Každý kandidát je skúšaný
individuálne pred dvojčlennou komisiou na skúške úroveň ALP 1
a trojčlennou komisiou na skúške na úroveň SLP 2-3.
Jeden člen komisie kladie
otázky a ostatní zapisujú klady a zápory Vašej odpovede. Na
základe svojich poznámok hodnotia Váš ústny prejav. V závere
skúšky Vám aj hodnotiaci môžu položiť doplňujúce otázky.
Počas ústnej skúšky sa
skúšajúci snaží klásť otázky tak, aby od Vás získal takú vzorku
ústneho prejavu, ktorá sa dá hodnotiť, t.j. aby sa zistil rozsah
a strop Vašich jazykových schopností.
Ak by Vám skúšajúci
položil takú otázku, ktorá by bola pre Vás citlivá, máte právo
ju odmietnuť. Ak ste nejakú otázku dobre nezachytili, môžete
požiadať o jej zopakovanie.
Počas ústnej skúšky
nemajte prehnané obavy z toho, že budete robiť chyby. V takom
prípade by ste používali čo najjednoduchší jazyk a iba základnú
slovnú zásobu, i keď v danom jazyku dokážete o mnoho viac.
Skúšajúci vedia posúdiť, kedy je Vaša chyba prerieknutím a kedy
danú vec neovládate. Pokiaľ si počas odpovede neviete spomenúť
na nejaký výraz, nepoužívajte materinský jazyk, ale pokúste sa
daný výraz vysvetliť opisom.
Počas ústnej skúšky sa
snažte ukázať čo najviac z toho, čo viete. Skúšajúci nemôžu
predpokladať, že niečo viete, ak sa neprejavíte. Tým, ktorí sú
menej výreční, sa môže zdať skúška z rozprávania o niečo ťažšia
ako ostatným. Skúšajúci sú však vyškolení na to, aby Vám dali
priestor a čas na vyjadrenie. Na úvod skúšky si môžete pripraviť
zopár informácii o sebe, avšak v priebehu skúšky musíte ukázať,
že viete nielen hovoriť naučené vety, ale aj aktívne pracovať
s jazykom. Samotné memorovanie naučených fráz postačuje len na
získanie úrovne SLP 0+.
Dúfame, že Vám naše
rady a tipy pomôžu pri príprave na skúšku a prajeme Vám jej
úspešné zvládnutie!
* Bol použitý materiál, spracovaný Oddelením
noriem, metodiky a vyhodnocovania (ONMV)
Jazykového inštitútu MOSR.