"Služba riadenia letovej
prevádzky je povinná dodržiavať bezpečnostné pravidlá, ktoré zabránia
zrážkam lietadiel navzájom, ako aj zrážkam lietadiel s prekážkami na prevádzkových
plochách, udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, ...."
(Vojenský predpis o lietaní Let-1-1).
Službu riadenia letovej prevádzky môže poskytovať
len človek, ktorý je na ňu teoreticky a prakticky pripravený. Teoretická
príprava sa uskutočňuje klasickým spôsobom – štúdiom zákonov, predpisov,
nariadení a pod. „v školských laviciach“ (v podmienkach OS SR
je to napr. Vstupný odborný dôstojnícky kurz).
V Ozbrojených silách SR praktickú prípravu riadiacich
letovej prevádzky zabezpečovalo konkrétne pracovisko za plnej prevádzky
pod vedením inštruktorov (tzv. On-the-Job Training – OJT). Najnovšie však
Akadémia ozbrojených síl (AOS) v Liptovskom Mikuláši zakúpením Centra
SimMIL (trenažér na výcvik riadiacich letovej prevádzky) vytvorila možnosť
kvalifikačného, zdokonaľovacieho a obnovovacieho výcviku riadiacich letovej
prevádzky na všetky pozície riadenia letovej prevádzky v OS SR. Tieto
sa začleňujú do bojového riadenia letovej prevádzky (centrálne miesto
navedenia Vzdušných síl OS SR vo Zvolene), procedurálneho - vežového
riadenia letovej prevádzky (letecké krídla Vzdušných síl OS SR),
radarového riadenia letovej prevádzky (letecké krídla Vzdušných síl
OS SR) a oblastného (Stanovište riadenia špeciálnej letovej prevádzky
Bratislava).
Proces certifikácie Centra SimMil v Akadémii ozbrojených
síl zahrnul v dňoch 19. – 23. 7. 2010 kvalifikačný výcvik dvoch príslušníkov
- riadiacich zo Stanovišťa riadenia špeciálnej letovej prevádzky (StRŠLP)
v Bratislave. Výcvik viedli inštruktori kpt. Ing. Miroslav Žentek a kpt.
Ing. Marián Novotný bez podpory pseudopilotov z radov Vzdelávacieho a
simulačného centra AOS, ktorí ešte nie sú vycvičení. Výcvik sa uskutočňoval
metódou jednotlivých súborných cvičení, ktorých zložitosť postupne narastá.
V budúcnosti sa očakáva zvýšené využitie Centra
SimMIL, a to nielen pre kvalifikačný výcvik nových riadiacich letovej
prevádzky, ale aj pre už licencovaných riadiacich letovej prevádzky ako
udržiavací výcvik a pre nácvik riešenia zvláštnych prípadov za letu, ktoré
sa v reálnej prevádzke vzhľadom k dodržaniu bezpečnosti letov precvičujú
len veľmi obtiažne.
|