Akadémia ozbrojených síl
si 26. marca 2015 slávnostným zhromaždením pripomenula „Deň učiteľov“
ako deň spätý s významnou osobnosťou európskej histórie Jánom Ámosom Komenským.
Myšlienkový odkaz tohto významného filozofa a učiteľa je živý po stáročia,
mnohé jeho myšlienky sú stále aktuálne. Komenský poukázal na význam a
poslanie učiteľa v spoločnosti, vyzdvihol úlohu a potrebu vzdelania pre
jej rozvoj.
Deň učiteľov sa postupom času stal rešpektovanou
tradíciou a príležitosťou prejaviť vďaku a uznanie učiteľom na všetkých
stupňoch vzdelávania.
Slávnostnému zhromaždeniu v aule AOS sa prihovoril
prorektor pre vzdelávanie doc. Ing. Jozef Puttera, CSc. Vo svojom prejave
poďakoval svojim kolegyniam a kolegom za ich prácu, zdôraznil, že je našou
povinnosťou aspoň morálne oceniť tých, ktorí sa svojou svedomitou prácou
zaslúžili o dobré meno našej akadémie. V rámci príhovoru sa zamyslel nad
otázkou kvality štúdia, analyzoval problém komunikácie a jeho obsah. Uviedol,
že vysokoškolské štúdium je vlastne komunikácia, ktorá prebieha v troch
základných smeroch, resp. stojí na troch pilieroch. Prvým pilierom úspešného
štúdia je komunikácia medzi študentom a učiteľom, a učiteľ je tým, ktorý
študenta inšpiruje, motivuje a orientuje v problematike predmetu či odboru
a učiteľ je pri vzdelávaní veľmi dôležitý v tom, že vytvára študentovi
priestor na získanie vedomostí a formovanie osobnosti a okrem iného by
mal byť študentovi osobným a nasledovania hodným príkladom, nielen čo
do odborných, ale i morálnych kvalít. Za druhý pilier úspešného štúdia
je považovaná komunikácia na linke študent – literatúra, študent – kniha,
príp. študent – elektronické informačné zdroje. Študent sa musí naučiť
orientovať v literatúre, mal by zvládnuť metódy efektívneho vyhľadávania
a filtrácie informácií. Doc. Puttera upozornil na to, že žijeme v informačnom
veku a že máme špecifický problém – problém ako si z nepreberného množstva
informačných zdrojov vybrať ten optimálny, ten správny. A práve učiteľ
je tým, kto orientuje študenta a učí ho pracovať s literatúrou a informačnými
zdrojmi. Tretím pilierom úspešného štúdia je komunikácia medzi študentom
a študentom a táto forma komunikácie je považovaná za najefektívnejšiu.
Táto forma komunikácie spočíva vo vytvorení neformálnych platforiem v
rámci ktorých študenti napr. na internátnej izbe, učebni, počas výcviku
obhajujú svoje názory a postoje, oponujú a argumentujú voči názorom kolegov
a pripravujú sa na semináre, cvičenia, skúšky a vlastne učia jeden druhého.
Odhliadnuc od spôsobu klasifikácie metód komunikácie platí, že za všetkými
spomenutými formami komunikácie, sprevádzajúcimi štúdium, stojí vždy učiteľ
a učiteľ je tým, kto študenta inšpiruje a orientuje v predmete a poukazuje
na širšie súvislosti predmetu.
V závere svojho príhovoru doc. Puttera konštatoval,
že dôležitým rysom AOS ako vojenskej vzdelávacej inštitúcie je výchovné
a pedagogické pôsobenie viacerých subjektov, akými sú spolu s pedagógmi
na katedrách aj velitelia školských jednotiek, predstavitelia duchovnej
služby, kolegovia z Centra vzdelávania, Centra simulačných technológií
a pracovníci ďalších zložiek akadémie, ktorí prispievajú k zabezpečeniu
výučby a výcviku. Tým všetkým úprimne poďakoval za ich prácu a poprial
im pevné zdravie a veľa síl do ďalšieho obdobia.
Pri príležitosti Dňa učiteľov odovzdal rektor AOS brig. gen. doc. Ing. Boris Ďurkech, CSc. ocenenia:
- Komenského plaketu I. stupňa prof. Ing. Vojtechovi Jurčákovi, CSc.,
vedúcemu katedry bezpečnosti a obrany,
- Komenského plaketu II. stupňa Ing. Miroslavovi Markovi, PhD., učiteľovi
katedry strojárstva,
- Komenského plaketu III. stupňa Ing. Viere Frianovej, PhD., učiteľke
katedry manažmentu,
- Malú plaketu AOS mjr. Ing. Michalovi Turčaníkovi, PhD., učiteľovi
katedry informatiky.
Primátor mesta Liptovský Mikuláš
Ing. Ján Blcháč, PhD. ocenil doc. Ing. Zdeňka Matouška, PhD., učiteľa
katedry elektroniky plaketou mesta.
|