Je otáznik na konci tohto
slovného spojenia skutočne oprávnený? V súčasnosti, už od základných po
vysoké školy, či inštitúcie ďalšieho vzdelávania prišli na to, že pre
svoje efektívne fungovanie, získavanie žiakov, frekventantov kurzov, uchádzačov
o štúdium, ale aj pre získanie odberateľov svojich absolventov, alebo
sponzorov a potenciálnych partnerov, jednoducho marketingovú komunikáciu
potrebujú.
O výmene skúseností v tejto oblasti medzi potencionálnymi
konkurentmi - univerzitami a vysokými školami zo Slovenska a ČR, ale aj
o odovzdávaní skúseností marketingových agentúr, obchodných a bankových
organizácií, bola medzinárodná konferencia „Marketing vzdelávacích inštitúcií“
(MARVI), ktorú 6. a 7. novembra 2008 zorganizovala katedra spojov Žilinskej
univerzity v Žiline.
Napriek svojmu špecifickému postaveniu na trhu
vzdelávania (štátna vysoká škola), téma marketingu rezonuje aj v Akadémii
ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika. Aj preto sa, popri
príspevku rektora brig. gen. doc. Ing. Miroslava Kelemena, PhD. a prorektora
pre vedu plk. gšt. Ing. Pavla Nečasa, PhD. na tému „Marketingový mix v
podmienkach štátnej vysokej školy“, AOS do organizácie konferencie zapojila
aj partnersky.
Cieľom marketingu v prípade vzdelávacích inštitúcií
je najmä prilákanie študenta prísľubom kvalitného vzdelania, ktoré vo
svojej profesionálnej kariére maximálne uplatní. Z tohto pohľadu bola
konferencia MARVI podelením sa a výmenou vedomostí a skúseností v boji
o uchádzačov o štúdium. Samozrejme ostalo pri teoretickej rovine. Odovzdávanie
know how sa nekonalo. Prínosom boli aj prezentácie o praktických marketingových
metódach a skúsenostiach, ktoré majú zabehnuté a úspešné firmy a je nimi
možné obohatiť marketingové praktiky vzdelávacích inštitúcií. Na základe
jednotlivých príspevkov, oficiálnych aj neformálnych diskusií sa účastníci
zhodli, že vzdelanie už nie je len službou spoločnosti, ale stále viac
sa stáva sa tovarom. Síce špecifickým, lebo ide o dlhodobý proces a pre
úspešnú realizáciu vyžaduje aj aktívnu účasť zákazníka – študenta, ale
čoraz viac skutočne spĺňa kritériá ponúkaného tovaru. Je teda nevyhnutné,
aby vzdelávacie inštitúcie venovali pozornosť jeho špecifickej marketingovej
stratégii.
Dvadsaťsedem príspevkov od štyridsaťjeden účastníkov
zo siedmych vysokých škôl zo SR, dvoch z ČR a štyroch firiem vyšlo vo
forme zborníka, ktorý si účastníci odniesli v elektronickej podobe.
|