Liturgické obdobie


      Spomienka na všetkých verných zosnulých - Dušičky
 
      So spomienkou na zosnulých úzko súvisí slávnosť Všetkých svätých. Tento sviatok vychádza z historickej udalosti, ktorou bolo zasvätenie rímskeho Pantheonu, chrámu všetkých rímskych bohov, Panne Márii a všetkým svätým.
Bolo to 13. mája 609.
      Na kresťanskom Východe sa však slávil spoločný sviatok všetkých mučeníkov už od 4. storočia.
      Od 8. storočia sa začal sláviť sviatok Všetkých svätých v Írsku, Anglicku a u Frankov (1. novembra). Cirkev v tento deň uctieva všetkých, ktorí už získali večný život.
      Spomienka na zomrelých sa slávi nasledujúci deň po Všetkých svätých. Pozornosť veriacich sa vtedy prenáša na všetkých, ktorí ešte nie sú dokonale pripravení k vstupu do stavu večného pokoja.
      Slávenie tejto spomienky sa objavuje roku 998 keď ju vo francúzskom benediktínskom kláštore v Cluny zaviedol opát Odilo († 1048).
      Od 11. do 13. storočia sa spomienka na zomrelých rozšírila aj mimo benediktínske kláštory v ďalších krajinách.
      V 14. storočí sa udomácnila v Ríme. V 13 storočí sa tento zvyk objavuje už v celej západnej cirkvi.
      V Aragónii začali kňazi v tento deň celebrovať tri omše za zosnulých. Od roku 1915, keď v prvej svetovej vojne zahynulo veľké množstvo ľudí, dovolil pápež Benedikt XV. tento zvyk aplikovať v celej Cirkvi.


       Tradícia sviatku siaha až do biblickej doby. Významnú zmienku o vzťahu k zomrelým nachádzame už v Starom Zákone.

      Júdova obeta za padlých. - Potom Júda zobral svoje vojsko a odviedol ho do mesta Odolam. Keďže nastával práve siedmy deň, posvätili sa podľa obyčaje a slávili tam sobotu. Na druhý deň vyšli Júdovi ľudia, aby odniesli telá padlých, lebo už bolo nanajvýš treba, a uložili ich vedľa ich príbuzných do otcovských hrobov. Tu našli pod oblekom u každého z padlých amulety modiel z Jamnie, čo zákon Židom zakazuje. Všetkým bolo zrejmé, že padli pre túto príčinu. Všetci velebili Pána ako spravodlivého sudcu, ktorý vyjavil tajnosti. Potom sa začali modliť a prosili, aby im toto previnenie, ktorého sa dopustili, bolo úplne odpustené. Šľachetný Júda napomínal však ľud, aby sa chránil hriechov, keď na vlastné oči videli následky hriechu u padlých.
      Potom urobili medzi mužstvom zbierku, ktorá vyniesla dvetisíc drachiem striebra. Tieto poslal do Jeruzalema, aby bola prinesená obeta za hriechy. Bol to veľmi krásny a šľachetný skutok, lebo myslel na vzkriesenie. Veď keby sa nebol nádejal, že padlí raz budú vzkriesení, bolo by bývalo zbytočné a nerozumné modliť sa za mŕtvych. Pamätal tiež, že je veľmi krásna odmena prichystaná pre tých, čo nábožne zosnuli. Svätá a nábožná to myšlienka! Preto nariadil túto zmiernu obetu za mŕtvych, aby boli zbavení hriechu.
       BIBLIA, Druhá kniha Machabejcov, 12. kapitola, verše 38 – 46
 

      Cirkev chápe svoje mystické spoločenstvo aj tým, že si od prvo-kresťanských čias uctievala pamiatku zosnulých. Naše prosby, modlitby, sväté omše, dobré skutky môžu zomrelým účinne pomáhať prejsť z očistca do stavu večnej radosti. Kresťania vyznávajú, že tak ako Kristus vstal z mŕtvych a žije naveky, tak aj spravodliví po smrti budú žiť s nim. Viera vo vzkriesenie je podstatným prvkom kresťanstva. Modlitba za zomrelých patrí k najstaršej kresťanskej tradícií a spomienka na nich je súčasťou každej omše.

      Odpočinutie večné daj zomrelým, Pane
a svetlo večné nech im svieti.
Nech odpočívajú v pokoji

Zádušná sv. omša za našich zomrelých
bude celebrovaná vo vojenskej kaplnke.
 
© KIS AOS 2009                                    Aktualizované 20. 4. 2021